Välj en sida

MYTEN OM VATTENLÖS SKÖNHET

MYTEN OM VATTENLÖS SKÖNHET

Med World Water Day den 22 mars tar vi en snabb titt på det trendiga konceptet med vattenlös skönhet – eller snarare, vattenlös kosmetika – som kommer att ta den vanliga skönhetsindustrin med storm 2019. Men vad exakt är vattenfria skönhetsprodukter och är de en övergående modefluga eller en trend som kommer att få fäste?

Konsumenter vill anamma hållbarhet. Vattenbrist är en stor global kris: för närvarande har en av nio personer inte tillgång till rent dricksvatten. Experter uppskattar att år 2025 kommer en av två människor att leva med vattenstress. Det bör därför inte komma som en överraskning att skönhetsbranschen har vänt sin uppmärksamhet mot vatten, likaså har många andra branscher börjat tänka i hållbara banor, inklusive hur vi väljer att köpa veganska skönhetsprodukter online.

VATTENLÖSA SKÖNHETSVARUMÄRKEN: URSPRUNGEN

Vattenlösa skönhetsmärken har först sitt ursprung i Sydkorea. Hudvårdsmärken ansåg initialt att deras vattenfria kosmetikaformuleringar var mer koncentrerade än konventionella skönhetsprodukter. Deras tanke var att mer potenta formuleringar har en större gynnsam inverkan på huden. Men termen ”vattenlös skönhet” har ändrats sedan dess. De flesta skönhetshandlare skulle nu likställa termen med en mer hållbar livsstil.

VAD ÄR EN VATTENLÖS SKÖNHETSFORMULERING?

Har du någonsin läst etiketterna på dina skönhetsprodukter? Du kommer utan tvekan att ha sett ordet ”Aqua” sitta högst upp. Den första ingrediensen på etiketten utgör vanligtvis huvuddelen av formuleringen. Schampon kan bestå av så mycket som 90 % vatten. Även dina dyra anti-age-serum innehåller potentiellt upp till 70 % vatten. På samma sätt som vi blivit mer medvetna om innehållet i våra skönhetsprodukter, växer också intresset för att göra medvetna val när det gäller vår garderob. Att köpa damkläder och underkläder online erbjuder en bekvämlighet och tillgång till ett brett sortiment av hållbara alternativ.

Å andra sidan kan du också se skönhetsprodukter märkta med vattenfria kosmetika eller formuleringar som kallas ”vattenfria”; såsom typiska vattenfria formuleringar som balsam och oljor. Du kanske letar igenom deras ingredienslista och inte ser ”Aqua” listad.

Det spelar dock ingen roll om skönhetsprodukter innehåller vatten eller inte. De har alla ett vattenfotavtryck. Det är därför omöjligt för dem att vara verkligt vattenfria kosmetika eller för dig att undvika vattenavtrycket.

VATTENLÖS SKÖNHET HAR ETT VATTENFOTSPÅR

Låt oss titta på ett exempel på en produkts vattenavtryck och tillämpa det på skönhetsindustrin. För att en vattenfri ansiktsbalsam (en formulering som vanligtvis inte innehåller vatten) ska få den i dina händer, kommer den att ha gått igenom följande stadier som alla involverar vatten:

Jordbruk, skörd och bearbetning av kosmetiska ingredienser
Jordbruket är en vattenintensiv industri. Grödorna använder 70 % av världens vatten ( i ). Den största delen av din skönhetsbalsams vattenavtryck kommer från ingredienserna i den. Detta trots att ingen av dessa ingredienser faktiskt innehåller vatten.

Frakt av kosmetiska ingredienser
Sjöfarten har också ett stort vattenavtryck. Till exempel, även när man använder bioetanol, kan ett flygplan som transporterar sheasmör från Ghana till Storbritannien fortfarande använda så mycket som 136 liter vatten per passagerarkilometer ( ii).

Tillverkning av dina skönhetsformuleringar
Tillverkningsprocessen kommer också att kräva vatten. Detta kommer att ske i form av drift av maskiner, städutrustning och drift av allmänna anläggningar. Det övergripande vattenavtrycket kommer att bero på själva labbets skala. Miljöpåverkan från forskningslaboratorier och fabriker kommer under allt större granskning dessa dagar.

Förpackning och frakt av dina skönhetsformuleringar för detaljhandeln.
Förpackningen till ditt skönhetsbalsam kommer också att ha ett vattenavtryck. Detta kommer att sträcka sig tillbaka hela vägen genom dess leveranskedja. Globalt producerar vi 400 miljoner ton förpackningar varje år inom alla branscher. Detta använder mellan 650 och 800 miljarder kubikmeter vatten (iii). När den väl är förpackad kommer din balsam ut på vägen igen (ökar dess vattenavtryck ännu mer) och transporteras till sin återförsäljningsdestination eller slutkund.

Använda ditt skönhetsbalsam
Ditt skönhetsbalsam kanske inte innehåller något vatten. Men när du väl har använt det kommer du fortfarande att använda vatten i din skönhet. Att förbereda sig för att använda ett ansiktsbalsam innebär vanligtvis rengöring, toning och återfuktning . Även du som konsument av skönhetsprodukter har ett vattenavtryck.

Kassera ditt skönhetsbalsam
Så du har använt allt ditt balsam. Du kommer fortfarande att ha en behållare som måste komposteras, återvinnas eller kasseras. Återvinning av dina förpackningar kommer säkerligen att ha ett lägre vattenavtryck än att producera förpackningen i första hand. Men för att vara redo för återvinning måste dina förpackningar fortfarande tvättas och behandlas.

VATTENANSVARIG, INTE VATTENLÖS SKÖNHET

Som du kan se från detta enda exempel kommer det att vara omöjligt för någon skönhetsformulering att vara verkligt vattenfri. Vattnet som krävs för att odla råvaror och bearbeta, transportera, använda och kassera någon av dina rengöringsmedel och skrubbar kommer vida uppväga alla vattenbesparingar som du får genom att utesluta vatten i själva formuleringen.

Därmed inte sagt att vi inte ska försöka skapa formuleringar utan vatten. Det finns fortfarande en plats för vattenfria formuleringar på marknaden. Men om ett skönhetsmärke skapar en formulering med avsikten att den ska vara hållbar, måste de balansera dess vattenavtryck med dess andra miljömässiga, sociala och ekonomiska effekter för att göra produkten vattenansvarig.

SPELA DIN DEL I HÅLLBARHET

Känner du dig inspirerad att minska vattenavtrycket för krämerna och lotionerna på din badrumshylla? Överväg sedan att engagera dig i det globala samtalet för att uppmuntra skönhetsindustrins verksamhet och beteende att bli mer ansvarsfull och minimera deras totala miljöavtryck.

Prata med skönhetsmärkena du köper från och utmana dem att ta reda på om de vet hur hållbara de är.

Oavsett var du köper dina skönhetsprodukter eller choklad online , vare sig det är från en multinationell jätte eller ett indievarumärke, kan du bli en del av en global rörelse för att hålla skönhetsindustrin till svars och uppmuntra en ny gryning inom hållbarhet för skönhet.

SENASTE