Välj en sida

5 SKÄL ATT FORMULERA MED UPCYKLADE KOSMETISKA INGREDIENSER

5 SKÄL ATT FORMULERA MED UPCYKLADE KOSMETISKA INGREDIENSER

Skulle du veta skillnaden mellan återanvända och noll-waste kosmetiska ingredienser? Om du är förvirrad av den uppsjö av termer som används idag för att kategorisera och certifiera olika kosmetiska ingredienser och färdiga produkter, då är du inte ensam.

Det är upcycling som vi fokuserar på i detta blogginlägg. Varför? Eftersom upcycling är en naturlig följeslagare till organisk formulering. Som naturliga formulerare, som älskar och arbetar med växter och deras extrakt, borde det vara en självklarhet för oss att försöka använda kosmetiska ingredienser skapade av överblivna, annars bortkastade växtmaterial.

Låt oss först definiera upcycling.

UPCYKLING VS NOLL AVFALL VS CIRKULÄR EKONOMI: DEFINITIONER

Noll avfall betyder bokstavligen att du inte skapar något avfall i din skönhetsprodukts livscykel. Det innebär att från fält till ansikte och från gård till tillverkare, oavsett om det är hemformuleringslabbet eller en utlokaliserad enhet, din skönhetsprodukt och dess ingredienser inte producerar avfall eller tjänas tillbaka snarare än att gå till spillo.

Detta koncept överlappar med vaggan-till-vagga eller den slutna (cirkulära) ekonomin där alla resurser som används i tillverkningsprocessen och i själva produkterna behålls och återförs till kretsloppet. Detta står i motsats till den linjära livscykeln för material och produkter som gör att de kasseras som avfall vid slutet av deras livslängd. För mer om dessa koncept, se:

Upcycling använder dock avfallsbiprodukter för att förvandla dem till produkter med större materialvärde. Tänk på det snarare som att köpa en vara från en skräpbutik och förvandla den till något fantastiskt för ditt hem.

Upcycling kopplar samman med noll-avfall och ekonomin med slutna kretslopp genom att återanvända avfall från andra processer och därigenom hålla det avfallet i omlopp. Upcycling hjälper till att minska avfallsberget. Vid slutet av sin livslängd behålls en återvunnen produkt inte nödvändigtvis för fortsatt användning i den cirkulära ekonomin. Det är värt att betona att det är omöjligt för kosmetika att helt överensstämma med teorin om den cirkulära ekonomin eftersom kosmetika i sig tvättas bort, avdunstar, absorberas av huden eller slängs i soptunnan.

UPCYKLADE INGREDIENSER I ACTION

Ett bra exempel på upcycling i aktion inom kosmetika skulle vara exfolierande kroppsskrubbar som innehåller kaffesump eller nyponpulver eller hibiskusfrön som behandlas och görs säkra för kosmetisk användning.

Ett indie-skönhetsföretag som har byggt upp en global verksamhet från upcycling, som börjar med kaffesump, är Upcircle , vars medgrundare Anna Brightman vi intervjuade i vår podcast.

Upcircle använder nu mer än kaffesump och har utvecklat en hel rad personliga hygienprodukter som bygger på återvinning av restprodukter från mat- och dryckesindustrin. Andra viktiga källor till återvunna ingredienser som den innehåller kommer från citrusjuice och botaniska oljeindustrin. Som Anna förklarar kräver upcycling forskning, tålamod, försök och misstag och investeringar om du börjar från noll i inköp direkt från mat- och dryckesindustrin.

Med många återvunna ingredienser tillgängliga för kosmetika från återförsäljare, kan du ganska enkelt hitta några som passar dina formuleringar. Utmaningen ligger i att leta efter mer ovanliga eller nya på marknaden återvunna ingredienser som kan ge dina formuleringar ett försprång.

Dessutom måste du be om dokumentation av ingrediensen så att du kan följa dess pappersspår och vara säker på att den är av kosmetisk kvalitet och även ett genuint återvunnet material. Om du till exempel avser att ditt varumärke eller kosmetiska produkter ska vara certifierade ekologiska, måste du vara noggrann med att spåra upp ursprunget till alla återvunna ingredienser du vill inkludera. Även om den odlats till ekologiskt certifierade standarder, kan växtbiprodukten inte ha bearbetats på ett sätt som överensstämmer med ekologisk certifiering.

Återvunna ingredienser är ett så stort och intressant ämne för den naturliga formuleraren att utforska att vår medlemssajt, Lifebutiken, har dedikerat en hel utbildningsmodul – eller Mini Lab – till dem. Labbet ger en djupdykning i formulering med återvunna ingredienser och detaljer om de kosmetiska fördelarna med några viktiga, trendiga återvunna material. Förregistrera dig för att gå med i labbet nästa gång det öppnar för medlemskap och upptäck mer om återvunna ingredienser och få tillgång till dess bibliotek med utbildningar om andra specialistformuleringsämnen. Precis som det är viktigt att noggrant välja hållbara ingredienser för våra produkter, är det lika viktigt att göra kloka ekonomiska val i vår personliga och professionella utveckling. Att jämföra olika lån kan vara ett steg mot att säkerställa att vi investerar i vår framtid på ett ansvarsfullt sätt, oavsett om det gäller utbildning, starta ett eget företag eller något annat som främjar hållbar utveckling.

VARFÖR UPCYKLING ÄR AKTUELL

Skönhets- och personligvårdsbranschen, som en sektor värd en halv biljon US$ per år, har ett ansvar att hjälpa till att bevara och fylla på planetens naturresurser för framtida generationer. Som en sådan global ekonomisk kraft är industrin en stor konsument själv, såväl som främjare av konsumtion. Med en genomsnittlig skönhetskonsument som har cirka 16 produkter på språng samtidigt, kan du börja se hur vi älskar att konsumera skönhetsprodukter.

Det är uppmuntrande att se att den indie- och naturliga skönhetssektorn ofta har visat sig vara mest lyhörd när det gäller att driva hållbara metoder med individuella grundare-VD:ar som har övertygelsen och smidigheten att agera snabbt. Vi har sett några kreativa, företagsamma idéer för att främja hållbart företagande komma från små skönhetsmärken. Vi har intervjuat grundare som har banat väg för innovativa system för bulkpåfyllning och alternativ för ”påfyllning, retur, upprepa” med hållbara behållare samt återvinning av ingredienser .

Enligt Upcycled Food Association går över 30 % av all mat som produceras globalt förlorad eller går till spillo, men ändå vill 60 % av människor köpa fler återvunna livsmedel, och det beror på att 95 % av oss vill göra vår del för att minska matsvinnet . Utrymmet för att forska och utveckla innovativa kosmetiska ingredienser från avfall som kasserat skal, kärnor, märg, löv, stjälkar, skal, skal, kärnor, bark, svål, missformad eller så kallad ful frukt och grönsaker med mera är därför enorm.

Lyckligtvis för oss går forskning och utveckling för att hitta ädelstenar i kosmetiska ingredienser i det organiska skräpet från industrier som mat och dryck.

UPCYKLADE INGREDIENSER OCH DEN NATURLIGA FORMULEREN

Det finns många anledningar till varför vi som naturliga formulerare bör se till att använda återvunna ingredienser. Genom att använda biprodukter minskar vi naturligtvis efterfrågan på odling, skörd och bearbetning, såväl som förpackning av nya grödor av växter som kosmetiska ingredienser. Monogrödor för användning i kosmetikaindustrin kan anses vara resurstunga att producera och dåliga för den biologiska mångfalden . Eteriska oljor av ros, till exempel, kan ses som ohållbara att producera eftersom det krävs i genomsnitt 5 ton kronblad för att skapa cirka 1 kg olja. Men även inom rosenoljeproduktion pågår upcyclingforskning.

Eftersom klimatförändringarna sätter press på livskraftig jordbruksmark över hela världen är matgrödor en prioritet. FN förutspår att världen kommer att behöva en 50-procentig ökning av livsmedelsproduktionen jämfört med 2010 års nivåer för att föda de uppskattade 9,3 miljarderna på planeten år 2050.

Enligt US Environmental Protection Agency står matsvinnet för cirka 6 % av de mänskliga utsläppen av växthusgaser och det finns ytterligare häpnadsväckande siffror och informativ bakgrundsläsning i det amerikanska jordbruksdepartementets rapport From Farm to Kitchen: the Environmental Impacts of Food Waste .

Om bearbetning av t.ex. tomat- eller druvkärnor eller olivpimpstensavfall till kosmetiska ingredienser tar bort organiskt avfall som annars skulle sönderfalla i deponi för att frigöra växthusgaser och påverka klimatförändringarna, borde skönhetsindustrin göra vad den kan för att stödja upcycling. Energi, vatten och andra resurser används för att återanvända ingredienser, men deras bearbetning kan utföras i enlighet med hållbarhetspraxis. När du skaffar återvunna ingredienser måste du göra grundlig forskning för att spåra deras väg och etiken för deras produktion från gård till leverantör.

Som du kan se är ingenting någonsin så enkelt och okomplicerat när det gäller att formulera mer hållbara skönhetsprodukter, men vi uppmuntrar dig att anamma utmaningen. Det finns trots allt många goda skäl att älska återvunna ingredienser, oavsett om det är en formulerare, ett litet indiemärke eller en skönhetskonsument.

Låt oss avsluta med en sammanfattning av varför den naturliga formuleraren borde älska återvunna ingredienser.

5 SKÄL ATT ÄLSKA UPCYKLADE KOSMETISKA INGREDIENSER

  1. De är ett mer hållbart alternativ
    Skapat av biprodukter av organiskt avfall, återanvända kosmetiska ingredienser kan minska avfallet från andra industrier (främst mat och dryck). Detta avfall skulle annars sönderfalla på deponi eller förbrännas och därigenom ge utsläpp av växthusgaser som påverkar klimatförändringarna. Återanvända ingredienser minskar också behovet av att skörda och bearbeta färska växter som odlas på mark som kan användas för välbehövlig produktion av livsmedelsgrödor.
  2. De kan särskilja dina formuleringar
    Återvunna ingredienser kan vara stjärna eller hjälteingredienser i dina formuleringar och som sådan lyfta fram din vilja att skapa mer hållbar hudvård eller hårvård. Håll dig uppdaterad om vad som händer inom kosmetisk forskning och på dina leverantörers webbplatser för att upptäcka innovativa, nya återvunna ingredienser. Upptäck hur du kan utnyttja deras potential i dina formuleringar.
  3. De kan vara en stor del av ditt varumärke och budskap
    Att använda återvunna ingredienser i kosmetika är fortfarande ett nytt koncept, särskilt för konsumenter. Det kan finnas skepsis kring effektiviteten och önskvärdheten av att använda biprodukter, ”avfall” i kosmetika. Men detta betyder att det finns utrymme för indie-skönhetsmärken att utbilda sina kunder och skapa sin egen marknad genom att förklara hur och varför de använder vissa återvunna ingredienser.
  4. De kan hjälpa till att främja lokala företag.
    Titta runt på vilken mat som produceras eller odlas i din ort, region eller land för att se vilka nya, spännande återvinningsmöjligheter de erbjuder. Utmana dig själv att se pärlor i ekologiskt sopor som produceras nära dig. Anna Brightman från Upcircle tittar på sätt att använda kasserade blommor från Londons florister och bröllop. Precis som vi hittar oväntade resurser i våra lokala miljöer, finns det även platser online där man kan upptäcka nya möjligheter, exempelvis casino utan svensk licens, som erbjuder en unik upplevelse.
  5. De kan ändra hjärtan och åsikter om avfall
    Hållbarhet är ett stort koncept och utmanande att tyda. Men små steg, med hjälp av de återvunna ingredienserna som du kan vid de tidpunkter du kan i din skönhetsverksamhet, kan slå in på konceptet för dina kunder. Genom att säga att du använder olivstenspulver från en lokal oljepress eller kaffesump från ett lokalt kafé hjälper det till att utveckla konceptet hållbarhet för dig och dina kunder.

Gör inte påståenden som du inte kan styrka, men omfamna återvunna ingredienser i dina formuleringar. De kan hjälpa dig att ta små men meningsfulla steg för att bli ett mer hållbart skönhetsmärke.

SENASTE