Välj en sida

5 SKÄL ATT FORMULERA MED ÅTERVUNNA KOSMETISKA INGREDIENSER

5 SKÄL ATT FORMULERA MED ÅTERVUNNA KOSMETISKA INGREDIENSER

Vet du skillnaden mellan kosmetiska ingredienser som är återvunna och nollavfall? Om du är förvirrad av de många termer som används i dag för att kategorisera och certifiera olika kosmetiska ingredienser och färdiga produkter är du inte ensam.

Bläddra i vårt avsnittsbibliotek och du kommer att se att vi har behandlat ämnen om hållbarhet som sträcker sig från framväxten av solid kosmetik och myten om vattenlös skönhet till plastfri, koldioxidneutral, koldioxidnegativ, nettonoll, klimatneutral, upcyklad och blå, grön, ren, naturlig, transparent och alla andra sätt att uppnå en mer hållbar skönhetsbransch.

Det är upcycling som vi fokuserar på i det här blogginlägget. Varför? Därför att upcycling är ett naturligt komplement till ekologiska formuleringar. Som naturliga formulerare, som älskar och arbetar med växter och deras extrakt, borde det vara en självklarhet för oss att försöka använda kosmetiska ingredienser som skapats av överblivna, annars bortkastade växtdelar.

Låt oss först definiera upcycling.

UPCYCLING VS. NOLLAVFALL VS. CIRKULÄR EKONOMI: DEFINITIONER

Nollavfall innebär bokstavligen att man inte skapar något avfall under skönhetsproduktens livscykel. Det innebär att din skönhetsprodukt och dess ingredienser inte ger upphov till något avfall eller att de återvinns i stället för att gå till spillo, från åker till ansikte och från gård till tillverkare, oavsett om det är det egna formuleringslaboratoriet eller en utlokaliserad enhet.

Detta koncept överlappar vagga-till-vagga- eller kretsloppsekonomin (cirkulär ekonomi) där alla resurser som används i tillverkningsprocessen och i själva produkterna behålls och återförs till kretsloppet. Detta står i kontrast till den linjära livscykeln för material och produkter, där de slängs som avfall i slutet av sin livslängd.

Vid upcycling används däremot biprodukter från avfall för att omvandla dem till produkter med större materiellt värde. Tänk på det som att köpa ett föremål från en skräpbutik och förvandla det till något fantastiskt för ditt hem.

Upcycling är kopplat till nollavfall och den slutna kretsloppsekonomin genom att avfall från andra processer återanvänds och på så sätt hålls avfallet i omlopp. Upcycling bidrar till att minska avfallets berg. I slutet av sin livstid behålls en upcyclad produkt inte nödvändigtvis för vidare användning i den cirkulära ekonomin. Det är värt att betona att det är omöjligt för kosmetika att helt uppfylla teorin om cirkulär ekonomi eftersom kosmetika i sig tvättas av, avdunstar, absorberas av huden eller slängs i soporna.

Ett bra exempel på upcycling i kosmetika är exfolierande kroppsskrubbor som innehåller kaffesump eller pulveriserade nypon- eller hibiskusfrön som behandlas och görs säkra för kosmetisk användning.

Ett oberoende skönhetsföretag som har byggt upp en global verksamhet genom att använda upparbetning, med början med kaffesump, är Upcircle, vars medgrundare Anna Brightman vi intervjuade i vår podcast.

Upcircle använder nu mer än kaffesump och har utvecklat ett helt sortiment av personlig vård som bygger på upcycling av biprodukter från livsmedels- och dryckesindustrin. Andra viktiga källor till återvunna ingredienser som ingår kommer från citrusjuice- och botaniska oljeindustrier. Som Anna förklarar krävs det forskning, tålamod, försök och misstag och investeringar om man börjar från början och köper direkt från livsmedels- och dryckesindustrin.

Med många återvunna ingredienser som finns tillgängliga för kosmetika från detaljhandelsleverantörer kan du ganska lätt hitta några som passar dina formuleringar. Utmaningen ligger i att söka efter mer ovanliga eller nya upparbetade ingredienser på marknaden som kan ge dina formuleringar en fördel.

Dessutom måste du begära dokumentation om ingrediensen så att du kan följa dess pappersspår och vara säker på att den är av kosmetisk kvalitet och verkligen är ett återvunnet material. Om du till exempel vill att ditt varumärke eller dina kosmetiska produkter ska vara certifierade ekologiska måste du vara noggrann med att spåra ursprunget för alla återvunna ingredienser som du vill inkludera. Även om den odlas enligt ekologiskt certifierade normer kanske växtbiprodukten inte har bearbetats på ett sätt som uppfyller kraven för ekologisk certifiering.

Återvunna ingredienser är ett så omfattande och intressant ämne för den naturliga formuleraren att utforska att vår medlemssida, Vegetabilisk.se, har ägnat en hel utbildningsmodul – eller Mini Lab – åt dem. Labbet ger en djupdykning i formulering med återvunna ingredienser och detaljer om de kosmetiska fördelarna med några viktiga, trendiga återvunna material. Förregistrera dig för att gå med i labbet när det nästa gång öppnas för medlemskap och upptäcka mer om återvunna ingredienser och få tillgång till dess utbildningsbibliotek och nätverk för kvinnor och kvinnliga nätverksträffar om andra specialiserade formuleringsämnen.

VARFÖR UPCYCLING ÄR VIKTIGT

Skönhets- och kroppsvårdsindustrin, som är en sektor som är värd en halv biljon US-dollar per år, har ett ansvar att bidra till att bevara och fylla på planetens naturresurser för framtida generationer. Som en sådan global ekonomisk kraft är branschen själv en stor konsument och främjar konsumtion. Med en genomsnittlig skönhetskonsument som har omkring 16 produkter på gång samtidigt kan man börja förstå hur vi älskar att konsumera skönhetsprodukter.

Vegetabilisk.se vd påpekar detta i sitt manifest: fyra pelare för hållbar skönhet. I sin podcast med åsikter lyfter Lorraine fram behovet av att skönhetsbranschen minskar sin tillväxt och konsumtion – även om detta är ett anatema för stora företag inom personlig vård – om den menar allvar med att bli en mer hållbar bransch.

Det är glädjande att se att indie- och naturskönhetssektorn ofta har visat sig vara mest lyhörd när det gäller att driva hållbara metoder, med enskilda grundare och verkställande direktörer som har övertygelsen och förmågan att agera snabbt. Vi har sett några kreativa, företagsamma idéer för att främja hållbara affärer komma från små skönhetsmärken. Vi har intervjuat grundare som har varit pionjärer när det gäller innovativa system för påfyllning av stora mängder och ”påfyllning, retur, upprepning”-alternativ med hållbara behållare samt återanvändning av ingredienser.

Enligt Upcycled Food Association går över 30 % av all mat som produceras globalt förlorad eller går till spillo. Ändå vill 60 % av befolkningen köpa fler upcyclade livsmedelsprodukter, och det beror på att 95 % av oss vill göra vår del för att minska matsvinnet. Möjligheterna att forska om och utveckla innovativa kosmetiska ingredienser från avfall som skal, kärnor, fruktkött, blad, stjälkar, skal, skal, kärnor, bark, skal, missformad eller så kallad ful frukt och grönsaker med mera är därför enorma.

Lyckligtvis för oss pågår forskning och utveckling för att hitta pärlor av kosmetiska ingredienser i det organiska avfallet från branscher som livsmedel och drycker.

ÅTERVUNNA INGREDIENSER OCH DEN NATURLIGA FORMULATORN

Det finns många anledningar till varför vi som naturliga formulatorer bör försöka använda återvunna ingredienser. Genom att använda biprodukter minskar vi naturligtvis efterfrågan på odling, skörd och bearbetning samt förpackning av nya skördar av botaniska ämnen som kosmetiska ingredienser. Monokulturer för användning inom kosmetikaindustrin kan anses vara resurskrävande att producera och dåliga för den biologiska mångfalden. Eteriska oljor från rosor kan till exempel anses vara ohållbara att producera eftersom det krävs i genomsnitt 5 ton kronblad för att skapa ungefär 1 kg olja. Men även inom rosenoljeproduktionen pågår forskning om återanvändning.

Eftersom klimatförändringarna sätter press på den livskraftiga jordbruksmarken i hela världen är livsmedelsgrödor en prioritet. FN förutspår att världen kommer att behöva en 50-procentig ökning av livsmedelsproduktionen jämfört med 2010 års nivåer för att kunna försörja de uppskattningsvis 9,3 miljarder människor som beräknas finnas på jorden år 2050.

Enligt den amerikanska miljöskyddsbyrån står matavfallet för cirka 6 % av de av människan orsakade utsläppen av växthusgaser, och det finns ytterligare häpnadsväckande siffror och informativ bakgrundsläsning i det amerikanska jordbruksdepartementets rapport From Farm to Kitchen: the Environmental Impacts of Food Waste.

Om bearbetningen av t.ex. tomat- eller druvkärnor eller olivoljeprimat till kosmetiska ingredienser tar bort organiskt avfall som annars skulle ha ruttnat på landfyllning och släppt ut växthusgaser och påverkat klimatförändringarna, bör skönhetsbranschen göra vad den kan för att stödja upcycling. Energi, vatten och andra resurser används vid upcycling av ingredienser, men bearbetningen kan ske i linje med hållbarhetsmetoder. När du köper upcyclade ingredienser måste du göra grundlig research för att följa deras väg och etiken i produktionen från gård till leverantör.

Som du kan se är inget någonsin så enkelt och okomplicerat när det gäller att formulera mer hållbara skönhetsprodukter, men vi uppmuntrar dig att anta utmaningen. Det finns trots allt många goda skäl att älska återvunna ingredienser, oavsett om du är formulärare, ett litet indievarumärke eller en skönhetskonsument.

Låt oss avrunda med en sammanfattning av varför den naturliga formulatorn bör älska upcyclade ingredienser.

5 SKÄL ATT ÄLSKA ÅTERVUNNA KOSMETISKA INGREDIENSER

1. De är ett mer hållbart alternativ
Uppcyklade kosmetiska ingredienser skapas av biprodukter från organiskt avfall och kan minska avfallet från andra branscher (främst mat- och dryckesbranschen). Detta avfall skulle annars brytas ned på en soptipp eller förbrännas och därigenom producera växthusgasutsläpp som påverkar klimatförändringen. Återvunna ingredienser minskar också behovet av att skörda och bearbeta färska växter som odlas på mark som skulle kunna användas till välbehövlig produktion av livsmedelsgrödor.

2. De kan differentiera dina formuleringar
Återvunna ingredienser kan vara stjärn- eller hjälteingredienser i dina formuleringar och som sådana lyfta fram din strävan att skapa mer hållbar hud- eller hårvård. Håll dig uppdaterad om vad som händer inom forskningen inom kosmetikvetenskap och på dina leverantörers webbplatser för att upptäcka innovativa, nya upcyclade ingredienser. Upptäck hur du kan utnyttja deras potential i dina formuleringar.

3. De kan vara en stor del av ditt varumärke och budskap.
Att använda upcyclade ingredienser i kosmetika är fortfarande ett nytt koncept, särskilt för konsumenterna. Det kan finnas en skepsis mot effektiviteten och önskvärdheten av att använda biprodukter, ”avfallsmaterial” i kosmetika. Men det betyder att det finns utrymme för oberoende skönhetsmärken att utbilda sina kunder och skapa sin egen marknad genom att förklara hur och varför de använder vissa återvunna ingredienser.

4. De kan bidra till att främja lokala företag
Titta runt på vilka livsmedel som produceras eller odlas på din ort, i din region eller i ditt land för att se vilka nya, spännande upcyclingmöjligheter de erbjuder. Den Vegetabilisk.se-utbildade Jo Klassen använder överblivna krokusblommor i ett rengöringsmedel för sitt varumärke Nudge Boutique. Hon köper blommorna från saffranindustrin i sitt hemlän Norfolk. Utmana dig själv att se pärlor i ekologiska sopor som produceras nära dig. Anna Brightman från Upcircle undersöker hur man kan använda kasserade blommor från florister och bröllop i London.

5. De kan förändra hjärtan och sinnen om avfall
Hållbarhet är ett stort begrepp och utmanande att tyda. Men små steg, genom att använda de upcyclade ingredienser du kan vid de tillfällen du kan i din skönhetsverksamhet, kan slå in konceptet hos dina kunder. Genom att säga att du använder olivstenspulver från en lokal oljepress eller kaffesump från ett lokalt kafé kan du och dina kunder få en tydligare bild av begreppet hållbarhet.

Gör inga påståenden som du inte kan styrka, men använd återvunna ingredienser i dina formuleringar. De kan hjälpa dig att ta små men betydelsefulla steg mot ett mer hållbart skönhetsmärke.

SENASTE