Välj en sida

23 bloggmissar att undvika år 2023

23 bloggmissar att undvika år 2023

Oavsett om du precis har börjat blogga eller har flera års erfarenhet skadar det aldrig att få nya tips. Här är en lista över misstag att undvika år 2023, enligt Vegetabilisk.se Bloggansvariga.

 

Varför misslyckas bloggare?

 

Bloggare misslyckas eftersom de inte inser att bloggande är en verksamhet som kräver ansträngning, tid och uppmärksamhet. Vissa bloggare misslyckas för att de inte undersöker sin målgrupp, de skräddarsyr inte sitt innehåll därefter, de bloggar inkonsekvent, de använder inte bästa SEO-praxis eller de marknadsför inte sitt innehåll.

 

Vem som helst kan starta en blogg, men många ger aldrig bloggen den uppmärksamhet som den behöver för att bli en framgångsrik del av verksamheten.

 

En hobbyblogg är en sak, men när du vill utveckla eller tjäna pengar på din blogg finns det flera saker du måste fokusera på. Du måste nämligen identifiera målet med bloggen, känna till din målgrupp och vad som rör dem, bygga en bloggsida som är lätt att navigera och välja en skrivstil som faller i god jord hos din publik.

 

  • Bloggtips för nybörjare
  • Skapa blogginlägg som tjänar företagets större mål.
  • Identifiera vad som är intressant för din publik.
  • Skriv som du pratar.
  • Brainstorma om ständigt aktuella ämnen.
  • Skärp din poäng.
  • Begränsa dina infallsvinklar.
  • Nischade inlägg bör fortfarande vara kopplade till den större bilden.
  • Strukturera ditt inlägg.
  • Ge din publik något att gå därifrån med.
  • Använd data och forskning för att stödja de påståenden du gör i dina inlägg.
  • Använd beskrivande exempel för att illustrera din ståndpunkt.
  • Ge kredit när det är på sin plats.
  • Ta 30 minuter på dig att redigera ditt inlägg.
  • Sitt inte på ditt inlägg för länge.
  • Optimera ditt blogginnehåll.
  • Fokusera på de långsiktiga fördelarna med organisk trafik.
  • Lägg till en CTA för prenumeration på din blogg och sätt upp ett nyhetsbrev via e-post.
  • Uppdatera gammalt innehåll samtidigt som du skriver nytt innehåll.
  • Bryt upp textavsnitt med visuella bilder.
  • Diversifiera dina marknadsföringskanaler.
  • Främja ditt innehåll.
  • Visa din personlighet, berätta inte om den.
  • Blogga konsekvent med hjälp av en redaktionell kalender.

Den största delen av trafiken till en blogg kommer från organiska källor – med andra ord söker konsumenterna efter något i en sökmotor och klickar på din blogg om den matchar det ämne som de tänkt sig. Det finns dock många organisationer som konkurrerar om din publiks uppmärksamhet, så det är viktigt att undvika vanliga bloggfel för att sticka ut.

 

Här är de vanligaste blogginläggsfelen (och deras lösningar), enligt Vegetabilisk.se-bloggare.

1. Skapa blogginlägg som tjänar företagets större mål.

Misstag: Du tänker på idéer som bara intresserar dig själv.

Hur mycket du än läser och läser om dina blogginlägg efter att du har publicerat dem är du inte den avsedda läsaren.

 

När du börjar blogga kommer idéerna att komma till dig vid slumpmässiga tillfällen – i duschen, på en löprunda eller när du pratar i telefon. Även om idéerna kan komma vid slumpmässiga tillfällen bör själva idéerna aldrig vara slumpmässiga.

 

”Din blogg är en honungsplats, inte en megafon. Gör en poäng av att positionera ditt innehåll utifrån vad din publik vill upptäcka, inte vad du vill berätta för dem”, säger Amanda Sellers, historisk optimeringsansvarig på Vegetabilisk.se.

 

Lösning: Anpassa dina blogginlägg till företagets tillväxtmål.

Anledningen till att du bloggar är för att lösa problem för din publik och, i slutändan, för att utveckla ditt företag. Så alla dina idéer till blogginlägg bör bidra till att tjäna dessa tillväxtmål. De bör ha en naturlig koppling till problem i din bransch och ta upp specifika frågor och problem som dina kunder har.

 

Behöver du hjälp med att ta reda på vilka dessa mål är och hur du ska ta itu med dem? Prata med din chef om företagets övergripande mål och boka sedan in ett möte med någon i säljteamet för att höra vilka frågor de oftast får.

 

Efter båda mötena bör du veta vilka mål du behöver uppnå och ha några idéer om hur du ska nå dem.

 

2. Identifiera vad som väcker genklang hos din målgrupp.

Misstag: Du glömmer bort din persona.

Om du vill att ditt blogginnehåll ska prestera bra (dvs. generera trafik, leads och försäljning) måste det ge resonans med din målgrupp och tvinga dem att vidta åtgärder.

 

Ett av de största misstagen du kan göra är att anta att ditt innehåll kommer att prestera om du faktiskt inte har tänkt på din målgrupp eller de åtgärder du vill att de ska vidta.

 

”Din persona är grunden för allt du skapar. Att skriva för dig själv kommer inte alltid att ge resonans med din avsedda målgrupp”, säger Christina Perricone, tidigare Senior Content Marketing Manager på Vegetabilisk.se.

 

Hon fortsätter: ”Om du i stället talar till din personas smärtor, utmaningar och mål och de känner att du talar till dem, är det mer sannolikt att de stannar kvar på sidan och konverterar på ditt erbjudande.”

 

Lösning: Välj ämnen som talar direkt till din målgrupp.

Genom att definiera din buyer persona och de saker som är viktiga för dem kan du överbrygga klyftan med ditt innehåll. Kom ihåg att din blogg ska sträva efter att skapa kontakt med personer som sannolikt kommer att köpa något av dig i slutändan.

 

Din personautveckling bör fastställa faktorer som vilket jobb din ideala kund har, vilka mål de vill uppnå och vilka smärtpunkter eller irritationsmoment de hanterar dagligen.

 

”När du väl har en solid förståelse för vem du vill rikta dig till kan den här kunskapen informera inte bara ditt ämnesval utan även tonen, formatet och komplexitetsnivån på ditt innehåll”, säger Karla Hesterberg, Senior Team Manager på Vegetabilisk.se.

 

”Utan denna grundläggande förståelse för din målgrupp kommer du inte att få kontakt med din publik.

3. Skriv som du pratar.

Fel: Du skriver för stelt.

Att skriva ett blogginlägg är mycket annorlunda än att skriva en uppsats. Men när bloggare först börjar har de oftast bara erfarenhet av det senare. Problemet? Skrivstilen från en terminsuppsats är inte den skrivstil som folk tycker om att läsa.

 

Låt oss vara ärliga: De flesta som ser ditt inlägg kommer inte att läsa hela texten.

 

Om du vill hålla dem intresserade måste du tvinga dem att fortsätta läsa genom att skriva i en stil som är lättläst.

 

Lösning: Skriv bloggar som känns personliga.

Det är okej att vara mer konversationell i ditt skrivande – vi uppmuntrar det faktiskt. Ju mer lättförståelig du skriver, desto mer kommer folk att tycka om att läsa den. Människor vill känna att de gör affärer med riktiga människor, inte med robotar.

 

Så gör ditt skrivande lite mer lättsamt. Använd kontraktioner. Gör dig av med jargongen. Gör en eller två ordlekar. Det är så riktiga människor pratar – och det är så riktiga människor gillar att läsa.

 

4. Brainstorma evergreenämnen.

Misstag: Du täcker bara trendiga nyheter.

Trendigt eller buzzy innehåll kan snabbt bli föråldrat och irrelevant. Det är därför du inte bör utforma hela din bloggstrategi kring dem.

 

Till exempel kan nyheter om en petition för att ändra lagen om sponsrat innehåll bli inaktuella när lagen upphävs eller träder i kraft. Om ditt inlägg endast täcker nyheterna kommer det att sluta få trafik när ämnet inte längre är relevant.

 

Lösning: Prioritera evergreen-innehåll med intressanta vinklar.

Evergreen-ämnen berör ofta övergripande idéer som inte kommer att bli inaktuella eller irrelevanta inom en snar framtid.

 

På vår marknadsföringsblogg är ett exempel på detta ”Vad är digital marknadsföring”. Även om vi har uppdaterat artikeln för att inkludera nya digitala marknadsföringsstrategier kommer definitionen av digital marknadsföring inte att förändras i grunden.

 

På Vegetabilisk.se-bloggen kallar vi ofta våra övergripande evergreen-ämnen för ”pelare” = eftersom ett övergripande evergreen-ämne kan leda till att du kan brainstorma ett antal mindre inläggsidéer och berättelsevinklar.

 

Om vi återgår till exemplet med det tidigare sponsrade inlägget skulle en evergreen-version av det här inlägget ta upp vad sponsrat innehåll är och belysa exempel och aktuella lagar.

 

Samtidigt som vi identifierar pelare för att inspirera till innehåll, tar vi också ett steg längre genom att skapa och regelbundet uppdatera långa inlägg, så kallade pelarsidor.

 

De ger våra läsare omfattande information om evergreen-ämnen och länkar till ett stort antal av våra bästa blogginlägg om varje ämne.

 

Även om statistik och fakta kan behöva uppdateras något från år till år är det inte troligt att de grundläggande ämnena kommer att förändras drastiskt.

 

Detta innebär att innehållet kommer att vara relevant, mer delbart och länkbart. Detta kan också innebära en högre sökauktoritet och sökmotorrankning.

5. Skärp din poäng.

Misstag: Du avviker.

Även om du uppmuntras att låta din egen personlighet lysa igenom i ditt skrivande, ska du inte missbruka privilegiet. Det är en sak att vara sig själv i det ämne du behandlar, men det är en annan sak att ta upp för många personliga erfarenheter, vilket kommer att begrava den poäng du försöker göra.

 

Låt inte dessa personliga anekdoter och analogier bli för mycket – dina läsare sitter inte framför dig, vilket innebär att du inte kan garantera att du har deras odelade uppmärksamhet. De kan (och kommer att) hoppa av din artikel om de tappar tålamodet.

 

Lösning: Fokusera på din huvudpoäng.

För att förhindra att ditt skrivande förlorar sin publik ska du upprepa din poäng i varje avsnitt av artikeln. De bästa blogginläggen åtar sig ett övergripande budskap och levererar det sedan gradvis, genom att uttrycka det flera gånger på små sätt från början till slut.

 

Om du skriver om hur mycket vatten en krukväxt behöver, till exempel, ska du inte ägna tre stycken åt att berätta en historia om hur du kom hem till en död ormbunke efter att ha återvänt från en två veckors semester.

 

Denna berättelse är ett verkligt bevis för din poäng, men vad är din poäng? Vissa växter kan inte klara sig utan vatten i mer än 14 dagar. Det är en poäng, och den bör anges på förhand.

 

6. Begränsa dina infallsvinklar.

Fel: Dina ämnen är för breda.

När folk börjar blogga vill de i allmänhet skriva om riktigt stora ämnen som t.ex:

 

”Hur man gör marknadsföring i sociala medier”

”Bästa praxis för företag”

”Hur man tjänar pengar på Internet”

Sådana ämnen är alldeles för breda. Eftersom det finns så många detaljer och nyanser i dessa ämnen är det verkligen svårt att göra ett bra jobb med att besvara dem. Dessutom tenderar mer specifika ämnen att locka till sig en mindre, mer målinriktad publik, som tenderar att vara av högre kvalitet och mer benägna att omvandlas till leads och kunder.

 

Så för att få de största kortsiktiga och långsiktiga fördelarna med att blogga måste du bli mycket mer specifik.

Lösning: Börja med en klar och tydlig idé.

Att hitta specifika bloggämnen är avgörande för att du ska lyckas med dina första inlägg.

 

”Identifiera den nisch som ditt företag fyller och skriv mycket specialiserat innehåll om den nischen”, förklarar Prater. ”Det kan vara svårt att sluta skriva om vilket ämne som helst som dyker upp i ditt huvud, men slutresultatet blir kvalitetsinnehåll som höjer din röst och din profil i din bransch.”

 

Börja med en arbetstitel – den är inte slutgiltig, det är bara en konkret vinkel som du kan använda för att hålla ditt skrivande på rätt spår. När du väl har spikat det här steget i idéprocessen är det mycket lättare att skriva dina blogginlägg.

 

Pro-tips: Låt oss hjälpa dig att brainstorma med vår bloggidégenerator. Med det här verktyget kan du ange grundläggande termer som du vet att du vill ta upp, och sedan får du fram fem exempel på bloggtitlar som fungerar för affärsbloggar.

 

7. Nischade inlägg bör fortfarande knyta an till den större bilden.

Misstag: Du knyter inte ihop ett nischat ämne med din läsares bredare kamp.

Du vet redan hur viktigt det är att resonera med din buyer persona och förstå deras smärtpunkter. Det finns dock en anledning till varför de upplever smärtpunkter och vad som driver dem att få det löst.

 

Lösning: Förstå de utmaningar och konsekvenser som de står inför.

Du bör fråga dig själv:

 

Vad står på spel?

Vad vinner de på att vidta åtgärder?

Vad kommer att hända om de inte agerar?

Alla dessa saker kan manifesteras i det innehåll som du skriver för ditt blogginlägg. Genom att göra det signalerar du till din läsare att du förstår vad de går igenom och att du vill hjälpa till.

 

”Om du är ointresserad av ett visst ämne som du skriver om är det förmodligen för att du inte har stannat upp och tänkt på helheten”, säger Caroline Forsey, Senior Content Strategist på Vegetabilisk.se.

 

”Att förstå hur ämnet du skriver om passar in i en läsares större utmaningar hjälper dig att hitta mening och värde i varje inlägg du skriver och gör att du kan få bättre kontakt med dina läsare.”

 

Låt oss till exempel säga att du tar dig an ett inlägg som ”första vs. tredjeparts-API:er”.

 

Även om ämnet är torrt och tillåter lite kreativitet är värdet i stort sett enormt. Du hjälper läsarna att avgöra om de ska lägga ner stora pengar på ett internt API eller om de ska spara pengar och tid genom att be en tredje part om API-utveckling.

 

I grund och botten är ”API:er från första respektive tredje part” en fråga som berör datasäkerhet, effektivitet och budgetbegränsningar, som alla kan få stora konsekvenser för din läsare.

8. Strukturera ditt inlägg.

Misstag: Ditt skrivande är en hjärnspöken.

Ibland när jag får en bra idé som jag är entusiastisk över är det verkligen frestande att bara sätta mig ner och låta den flöda ut ur mig. Men vad jag får är oftast ett undermåligt blogginlägg.

 

Varför det? Att skriva i en ström av medvetande är inte riktigt en bra stil för blogginlägg. De flesta människor kommer att skanna dina blogginlägg, inte läsa dem, så det måste vara organiserat riktigt bra för att det ska ske.

 

Lösning: Strukturera din blogg med en mall, en översikt och avsnittsrubriker.

Det första du bör göra är att välja vilken typ av blogginlägg du ska skriva. Är det ett hur man gör inlägg? Ett listbaserat inlägg? Ett inlägg om en kurerad samling? En SlideShare-presentation?

 

Om du vill ha hjälp med detta kan du ladda ner våra gratis mallar för att skapa olika typer av blogginlägg. När du väl har en mall på plats blir det lättare att skriva din översikt.

 

Din översikt är det skelett som du bygger dina avsnitt och fyller ut ditt innehåll utifrån.

 

”Mer erfarna bloggare kanske avfärdar detta, men att skapa en översikt kan ha en stor inverkan på klarheten, organisationen och flödet i ditt slutarbete – särskilt när du försöker lära ut ett komplicerat koncept”, säger Hesterberg. ”Jag kan alltid se när någon har hoppat över en översikt.”

 

Om du är nybörjare när det gäller att beskriva inlägg eller fortfarande är osäker på var du ska börja, kan du överväga format som listicles eller steg-för-steg-guider, som kan vara mer lättlästa för publiken och enklare att skriva.

 

Att använda rubriker är också avgörande för läsarens upplevelse.

 

”Även om det är trevligt att föreställa sig att dina läsare hänger på varje ord du säger, är verkligheten den att de förmodligen mest skummar igenom dina inlägg”, säger Hesterberg.” När du skriver, se till att du gör ditt inlägg skimningsvänligt: inkludera många styckeavbrott, tydligt rubricerade avsnitt, relevanta bilder och en formatering som gör det lätt att hitta den information som de kom efter.”

 

9. Ge din publik något att gå därifrån med.

Fel: Du förlitar dig på vaga begrepp i stället för konkret information.

En av de första sakerna du gör i din bloggforskning är att kolla upp hur andra publikationer skriver om ett ämne.

 

Om du lägger märke till att nästan alla resultat på Googles första sida skriver om konceptuella, vaga idéer. Hur kan din blogg sticka ut? Du kan inkludera konkreta, handlingsbara steg för dina läsare för att nå framgång.

Lösning: Inkludera åtgärder och erbjud resurser.

En av de viktigaste principerna för innehållsskapande är att det ska vara användbart, vilket innebär att din publik ska få något med sig hem.

 

”Människor vill lära sig hur man gör saker i verkligheten, inte bara teoretiskt”, säger Rebecca Riserbato, före detta skribent på Vegetabilisk.se. ”När du är klar med en blogg ska du fråga dig själv: ’Kommer läsaren att veta hur han eller hon ska genomföra den här idén?’ eller ’Har jag gett steg för att nå framgång?'”

 

Överväg att inkludera erbjudanden om relaterade resurser, produkter eller tjänster.

 

I liten skala, säg att ditt företag säljer livsmedelsprodukter, kan du skriva receptliknande blogginlägg som innehåller en eller två av dina ingredienser. Sedan kan du längst ner i inlägget erbjuda en kupong eller ett gratisprov om de prenumererar på ditt e-nyhetsbrev.

 

Om ditt företag säljer en dyr tjänst som kräver mer lead nurturing kan du inkludera en CTA som leder dem till en e-bok eller mall som hjälper dem att nå sitt mål.

 

10. Använd data och forskning för att backa upp de påståenden du gör i dina inlägg.

Misstag: Du använder inte data som bevis.

Låt oss säga att jag skriver ett blogginlägg om varför företag bör överväga att använda Instagram för marknadsföring. När jag framför det argumentet, vilket är mest övertygande?

 

”Det verkar som om fler människor använder Instagram nuförtiden.”

ELLER

 

”Instagrams användarbas växer mycket snabbare än användningen av sociala nätverk i allmänhet. I USA kommer Instagram att växa med 15,1 % i år, jämfört med endast 3,1 % tillväxt för sektorn för sociala nätverk som helhet.”

Den andra, förstås. Argument och påståenden är mycket mer övertygande när de är förankrade i data och forskning.

 

Som marknadsförare behöver vi inte bara övertyga människor om att stå på vår sida i en fråga – vi måste övertyga dem om att agera. Datadrivet innehåll fångar människors uppmärksamhet på ett sätt som inte flummiga argument gör.

Lösning: Utnyttja aktuella data och blanda in industritrender.

I varje bra berättelse har du ett huvudargument, bevisar det och avslutar sedan med en åtgärd som publiken kan ta med sig. Du kan använda data i blogginlägg för att introducera ditt huvudargument och visa varför det är relevant för dina läsare, eller som bevis för det i hela inlägget.

Du bör också fördjupa dig i branschtrender, till exempel nya sociala medieplattformar eller nyligen publicerad forskning. Denna taktik gör att vår blogg kan hålla läsarna uppdaterade om nya trender, samtidigt som vi täcker mer stabila marknadsföringsämnen.

 

”Evergreen-innehåll är en nödvändig ryggrad i varje framgångsrik innehållsstrategi, men ignorera inte de trender som sker i din bransch – för det gör dina läsare definitivt inte”, säger Hesterberg.

 

”Att ge din syn på industritrender är en möjlighet att bygga upp ett ledarskap och visa din målgrupp att du är en kunnig och aktiv aktör inom ditt område”, fortsätter hon.

 

11. Använd beskrivande exempel för att illustrera din poäng.

Fel: Du lägger inte till tillräckligt med sammanhang.

”När jag först gick med i Vegetabilisk.se-teamet fick jag konsekvent redigeringen att jag inte lade till tillräckligt med exempel för att stödja mina påståenden”, säger Prater.

 

”Jag kunde till exempel skriva ’SMB bör utöka sina strategier för sociala medier för att experimentera med nyare, billigare kanaler’. Visst kan det vara sant, men det är ett ganska brett förslag.”

Lösning: Illustrera idéer med exempel, kundberättelser och citat från branschexperter.

Som bloggare blir vi experter inom vår bransch. På grund av detta är det lätt att glömma bort specificiteten när vi ger råd, förklarar exempel eller går igenom en gemensam process.

 

Det är viktigt att bygga på din poäng med detaljer, säger Prater när hon följer upp sitt tidigare exempel.

 

”Ett starkare sätt att dela detta med en publik kan vara att lägga till: ’Testa till exempel att köra annonser på frågeplattformen Quora eller gå live på Tiktok för att engagera din publik’.”

 

Prater delar med sig av att hon genom att lägga till specificitet till ett tidigare brett uttalande gjorde sin poäng mer handlingsbar.

 

Ett annat sätt att illustrera dina idéer är att luta dig mot branschexperter.

 

”Att söka gästartiklar från kvalificerade experter på ämnen som du vill ta upp kan hjälpa dig att fylla kunskapsluckor i ditt eget innehållsteam”, säger Hesterberg.

 

Om den som bidrar är välkänd i din bransch eller anses vara en tankeledare kan det också göra inlägget mer delbart i sociala medier eller genom backlinks.

 

På bloggen är vi regelbundet värdar för expertmedarbetare och tankeledare som ger forskningsinsikter och diskuterar sina framgångar. Om du inte kan få ett helt blogginlägg från en bidragsgivare kan du också överväga att nå ut till experter för citat som ger en touch av expertinsikt till dina artiklar.

 

Här är ett inlägg med flera experter som skrivits av Forsey.

 

”Jag har upptäckt att om du inkluderar originalcitat från experter kan du nå en ny publik när experten delar ditt inlägg i sina egna sociala kanaler”, säger Forsey.

 

Hon fortsätter: ”Det bästa av allt är att det underlättar användarupplevelsen. Om jag till exempel skriver ett inlägg om konsulter inom sociala medier, vill jag hellre intervjua och använda citat från någon inom området än att förlita mig på min egen kunskap från andra hand.”

 

12. Ge kredit när det gäller.

Misstag: Ditt innehåll gränsar till plagiat.

Plagiat fungerade inte i skolan och det fungerar definitivt inte på ditt företags blogg. Men av någon anledning tror många nybörjarbloggare att de kan komma undan med den gamla copy-and-paste-tekniken.

 

Det kan du inte. Redaktörer och läsare kan vanligtvis se när något har kopierats från någon annanstans. Din röst låter plötsligt inte som du själv, eller så finns det kanske några ord där som används felaktigt. Det låter helt enkelt fel.

 

Om du dessutom blir påkommen med att stjäla andras innehåll kan du få din webbplats straffad av Google – vilket kan vara ett stort slag mot din företagsbloggs organiska tillväxt.

Lösning: När du använder dig av andras idéer ska du citera dem.

Ta istället några minuter för att förstå hur du citerar andras innehåll i dina blogginlägg.

 

Det är inte superkomplicerat, men det är en viktig sak att lära sig när du börjar.

 

13. Ta 30 minuter på dig att redigera ditt inlägg.

Misstag: Du tror att du är klar när skrivandet är klart.

De flesta människor gör misstaget att inte redigera sitt skrivande. Det lät så flytande i huvudet när de skrev att det måste vara bra att läsa … eller hur?

 

Nej – det behöver fortfarande redigeras. Och kanske en hel del.

 

Lösning: Du kommer aldrig att ångra den tid du lägger ner på korrekturläsning.

Alla behöver redigera sina texter – även de mest erfarna författarna. Oftast är våra första utkast inte så bra. Så ta den tid du behöver för att forma ditt inlägg. Rätta stavfel, långa meningar och oavsiktliga fel i det/det. Se till att din berättelse flyter lika bra som den gjorde i din skiss.

 

För att hjälpa dig att komma ihåg alla småsaker som du ska kontrollera innan du publicerar, kan du kolla in vår checklista för redigering och korrekturläsning av ett blogginlägg.

 

14. Sitt inte på ditt inlägg för länge.

Misstag: Du försöker göra varje inlägg perfekt.

Jag hatar att behöva säga det till dig, men ditt blogginlägg kommer aldrig att bli perfekt. Aldrig.

 

Det kommer alltid att finnas fler saker du kan göra för att göra dina inlägg bättre. Fler bilder. Bättre formuleringar. Whittier-skämt. De bästa skribenterna jag känner vet när de ska sluta tänka och bara trycka på ”publicera”.

 

Lösning: Bättre att publicera och uppdatera än att vänta på perfektion.

Det finns en punkt där det blir mindre lönsamt att närma sig ”perfekt” – och du kommer egentligen aldrig att nå ”perfekt” ändå.

 

Så även om du inte vill publicera ett inlägg som är fyllt av faktafel och grammatiska fel, är det inte världens undergång om ett stavfel smiter igenom. Det kommer sannolikt inte att påverka hur många visningar och leads det ger.

 

Dessutom behöver du (eller dina läsare) bara uppdatera inlägget om du (eller dina läsare) hittar felet. Det är ingen stor grej. Så ge dig själv en paus då och då – perfekt är fienden till gjort.

15. Optimera innehållet i din blogg.

Fel: Du skriver inte med SEO i åtanke.

När människor vill lära sig mer om ett ämne går de till Google, Bing eller en annan sökmotor och skriver en fras eller en fråga.

 

Det innebär att du måste använda SEO-strategier för att optimera din webbplats och ditt blogginnehåll för att se till att din avsedda målgrupp hittar din webbplats. Annars riskerar du att lägga ner allt detta arbete utan att få några ögon på det.

 

Lösning: Identifiera relevanta nyckelord, utforma en backlinkstrategi och optimera ditt innehåll.

Låt oss börja med nyckelord.

 

Att utnyttja nyckelord eller fraser i underrubrikerna, brödtexten och alt-texten till din bloggpost kan hjälpa till att optimera din artikel så att sökmotorerna hittar den och rankar den lättare.

 

När du har en lista med ämnen som du tror kan vara intressanta för din publik kan du undersöka fraser eller nyckelord som är relaterade till dem med hjälp av ett verktyg som SEMRush. Om du upptäcker att en fras har en hög MSV (månatlig sökvolym) bör du arbeta in den frasen eller det nyckelordet i rubrikerna eller underrubrikerna i ditt inlägg.

 

Vill du lära dig mer om detta? Här hittar du en detaljerad gratis tidning om just detta.

 

Nästa steg: Länkar till inlägg på din egen webbplats och till trovärdiga källor.

 

”Att länka samman ditt eget innehåll är en viktig strategi både ur ett SEO- och innehållsupptäckbarhetsperspektiv”, säger Hesterberg.

 

Ur ett SEO-perspektiv är varje länk till din sida som en röst. Ju fler röster du får, desto högre blir din sökrankning och auktoritet. Att länka till ditt eget innehåll kan räknas som en röst för dig själv.

 

Du kan också tjäna länkar från externa webbplatser, som kallas backlinks.

 

En backlink, eller inkommande länk, tjänas in när en annan webbplats länkar till ditt blogginlägg. Eftersom sökmotorerna vill visa människor det mest trovärdiga, ursprungliga innehållet först, kommer dessa backlinks att hjälpa dig att avancera i sökrankningen.

 

Förutom SEO kommer citat, tankeledarskap och originalforskning också att förbättra läsarens upplevelse.

 

Slutligen bör du optimera din alt-text och dina bilder.

 

Du kanske inte inser det, men även dina bilder kan hålla tillbaka din sökmotorrankning. Medan sökmotorer som Google analyserar alternativtexten i dina bilder för att se till att de har konsekventa nyckelord i dem, tittar de också på hur snabbt bilderna faktiskt laddas.

 

Om en bild laddas långsamt skapar det en dålig användarupplevelse. Om användarna snabbt hoppar från din sida på grund av att bilderna inte laddas kommer sökmotorernas crawlare att upptäcka detta och flytta ner dig i sökresultatrankningen.

 

För att undvika detta vill vi komprimera våra bilder så mycket som möjligt innan de förlorar i kvalitet. Om du inte är någon Photoshop-expert behöver du inte oroa dig. Du kan göra detta ganska enkelt med hjälp av webbplatser som Squoosh.app.

16. Fokusera på de långsiktiga fördelarna med organisk trafik.

Misstag: Du koncentrerar dina analyser på omedelbar trafik.

Både nybörjarbloggare och avancerade bloggare gör sig skyldiga till detta bloggfel.

 

Om du koncentrerar din analys på omedelbar trafik (trafik från e-postprenumeranter, RSS-flöden och sociala delningar) blir det svårt att bevisa det bestående värdet av din blogg. Halveringstiden för dessa källor är trots allt mycket kort – vanligtvis en dag eller två.

 

När marknadsförare som precis har startat sina företagsbloggar ser att deras blogginlägg inte genererar någon ny trafik efter några dagar blir många av dem frustrerade. De tror att deras blogg misslyckas och det slutar med att de överger den i förtid.

 

Lösning: Lösning: Din bloggs avkastning på investerat kapital är den sammanlagda organiska trafiken över tid.

Istället för att fokusera på det plötsliga bortfallet av kortsiktig trafik, fokusera istället på den ackumulerade potentialen hos organisk trafik.

 

Med tiden kommer trafiken från dag tre och framåt av ett enskilt blogginlägg att överskugga den stora ökningen dag ett och två tack vare att den hittas på sökmotorernas resultatsidor genom organisk sökning. Det är bara att ge det ett tag.

 

17. Lägg till en CTA för prenumeration på din blogg och sätt upp ett nyhetsbrev via e-post.

Misstag: Du ökar inte antalet prenumeranter.

När du väl börjar blogga är det lätt att glömma att bloggande inte bara handlar om att få nya besökare till din blogg.

 

En av de största fördelarna med att blogga är att det hjälper dig att stadigt odla en e-postlista med prenumeranter som du kan dela ditt nya innehåll med. Varje gång du publicerar ett nytt blogginlägg kommer dina prenumeranter att ge dig den första vågen av trafik – vilket i sin tur kommer att driva fram dessa inläggs långsiktiga framgång.

 

Nyckeln till att få betydande affärsresultat (trafik, leads och så småningom kunder) börjar alla med att öka antalet prenumeranter.

Lösning: Skapa en CTA för prenumeration och ett nyhetsbrev.

Använd först ditt verktyg för e-postmarknadsföring för att skapa ett välkomstmeddelande för nya prenumeranter och ett regelbundet e-postmeddelande med dina senaste blogginlägg.

 

Du kan använda e-postverktyg för att enkelt konfigurera dessa regelbundna e-postutskick samt ett välkomstmeddelande för nya prenumeranter).

 

Lägg sedan till prenumerations-CTA:er i din blogg (och på andra ställen, t.ex. i sidfoten på din webbplats) för att göra det enkelt för människor att anmäla sig. Dessa CTA:er bör vara enkla, ett fält med ett formulär för e-postinloggning nära toppen av din blogg, ovanför viken.

 

När det gäller var du ska placera dessa CTA:er placerar vi vanligtvis våra blogg-CTA:er längst ner i våra blogginlägg eller lägger till en slide-in, vilket du kan lära dig att göra med hjälp av ett gratisverktyg som heter Leadin här.

 

Du kan också skapa en särskild landningssida för prenumeranter som du kan leda folk till via andra kanaler, t.ex. sociala medier, andra sidor på din webbplats, PPC eller e-post.

 

18. Uppdatera gammalt innehåll samtidigt som du skriver nytt innehåll.

Misstag: Du publicerar nytt innehåll samtidigt som du försummar gammalt innehåll.

När du börjar blogga konsekvent är det lätt att lägga all din kraft på att publicera nytt innehåll.

 

Att försumma gammalt innehåll kan dock skada din klickfrekvens och SEO eftersom ditt innehåll blir alltmer föråldrat och mindre relevant för läsarens aktuella behov i takt med att tiden går.

 

Om du till exempel har ett blogginlägg om Facebook-sidor med skärmdumpar från flera år sedan är ditt innehåll inte längre lika användbart och kommer därför att sjunka i ranking. Genom att uppdatera ditt gamla innehåll visar du Google att din information är värdefull, relevant och ny.

 

Lösning: Uppdatera ditt gamla innehåll.

På bloggen prioriterar vi historisk optimering av gamla blogginlägg.

 

Den här strategin innebär att vi samarbetar med SEO-teamet för att identifiera gamla blogginlägg som kan ha inaktuell forskning, tips eller nyckelord och uppdaterar dem för att inkludera nya insikter.

 

Detta förhindrar inte bara att en läsare hittar och snabbt avslutar gamla inlägg, utan nya uppgifter kan också bidra till att återuppliva ett gammalt blogginläggs sökranking.

 

När du uppdaterar gamla inlägg har du också en chans att identifiera bra SEO-möjligheter som du missade första gången.

 

Om till exempel en fras eller ett nyckelord har en hög sökvolym, men det inte fanns med i rubrikerna eller underrubrikerna i det första inlägget, kan du justera texten så att den innehåller dina fokusnyckelord.

19. Bryt upp textavsnitt med bilder.

Fel: Din blogg är texttung.

När du skriver ett blogginlägg är det lätt att låta sig ryckas med av orden.

 

Problemet är att läsarna kan bli uttråkade av orden och börja avbryta sitt engagemang. För att inte tala om att långa textblock kan vara skrämmande för alla som läser. Det är trots allt därför TLDR (too long didn’t read) uppfanns.

 

Det finns ett sätt att lösa detta.

 

Lösning: Experimentera med infografiker och videor.

”Du behöver inte ha ett heltidsteam av skapare av multimedieinnehåll för att experimentera med olika format”, säger Hesterberg. ”Använd kostnadsfria verktyg som Canva eller Venngage för att skapa visuella bilder och lek med olika inläggsstrukturer – kom bara ihåg att experimentera med ett syfte.”

 

När du bestämmer om du ska skapa en video eller infografik, fråga dig själv vad det här innehållet kan åstadkomma som text inte kan.

 

Om en trendforskning till exempel har många fakta och siffror kopplade till sig kan du överväga en infografik som visar statistiken på ett iögonfallande sätt.

 

I ett annat scenario, om du får en intervju med en branschexpert, kan det vara ett utmärkt tillfälle att spela in en videointervju i stället för att publicera en textbaserad frågesport.

 

Perricone förklarade att videor och grafik också kan ge möjligheter till organisk trafik.

 

”Vi har upptäckt att visuellt innehåll får fler backlinks, rankas högre i sökmotorer och ger mer trafik”, säger hon. ”Använd diagram, grafer och bilder för att komplettera din text.”

 

På Vegetabilisk.se-bloggen har vi experimenterat med att placera infografik och videor i våra blogginlägg. Dessa visuella bilder lägger till ytterligare ett lager till läsarens upplevelse, utöver texten. De kan också vara till hjälp för målgrupper som inte har tid att läsa ett helt inlägg men som vill titta på en video.

 

Som Hesterberg nämnde ovan behöver det inte vara kostsamt eller tidskrävande att experimentera med den här typen av innehåll. För grafik finns det ett antal prisvärda, lättanvända programvaror och designmallar som kan hjälpa dig.

 

När det gäller video kan skapandet av detta innehåll vara så enkelt som att filma dig själv när du förklarar ett ämne eller att intervjua en kund inför kameran. Även om du fortfarande vill tänka på ljussättning och kvaliteten på ditt innehåll behöver du inte anlita ett dyrt filmteam för att filma det.

 

Om du vill ge saker och ting lite extra fart efter inspelningen kan du använda gratis eller prisvärda videoredigeringsprogram för att göra snabba rena redigeringar och lägga till intressanta effekter som övergångar.

 

Alternativt kan du också överväga att bädda in och hitta videor som redan är gjorda.

 

Om du till exempel skriver ett inlägg om heta produkter som folk i din bransch kanske gillar, kan du bädda in demos som skapats av andra företag och som du hittar på YouTube eller Vimeo. Här är ett exempel på ett blogginlägg där vi gjorde något liknande.

20. Diversifiera dina marknadsföringskanaler.

Misstag: Du använder bara ett medium för att dela ditt innehåll.

Att öka din publik är absolut nödvändigt för ditt företag, och att använda olika medier – som podcasts, e-böcker med mera – för att distribuera ditt innehåll hjälper dig att göra just det.

 

Prova att experimentera med olika medier för att presentera samma information som finns i ditt blogginlägg.

 

En statistik från 2021 säger att 56 % av amerikanerna i åldern 12-34 år lyssnar på minst en podcast per månad. Det innebär att en större del av din publik förlitar sig på poddar för att få samma information som de kanske får när de läser en artikel.

 

Om du publicerar din artikel enbart i ett textmedium begränsas din publik räckvidd avsevärt.

 

Genom att ha olika medier får du dessutom möjlighet att producera mer innehåll kring samma ämne, vilket gör att du slipper brainstorming-sessioner.

 

Lösning: Prova olika medier för att nå din publik.

Genom att använda olika plattformar ökar du publikens engagemang på din blogg. Du kan generera fler idéer om samma ämne när du använder mer än ett medium och därmed generera en större publik.

 

Att lägga till videoinnehåll kan dessutom hjälpa din blogg. 34 % av bloggarna säger att de upplever starka resultat efter att ha inkluderat videor i blogginlägg.

 

Så om du försöker öka publikens engagemang eller byta ut ditt sätt att dela med dig av din information, kommer du med hjälp av att inkludera olika medier att komma långt när det gäller att bygga upp en framgångsrik blogg.

 

21. Främja ditt innehåll.

Misstag: Du delar inte ditt innehåll via sociala plattformar.

Att skriva artikeln är halva slaget. Den andra halvan är att distribuera och marknadsföra ditt innehåll.

 

Genom att dela ditt innehåll på sociala plattformar som Facebook, LinkedIn, Twitter och Instagram får ditt innehåll mer trafik och kan bidra till att öka din publik.

 

År 2021 använde 90 % av bloggarna sociala medier för att marknadsföra sitt innehåll, medan 62 % av bloggarna använde e-postmarknadsföring och SEO för att marknadsföra sitt innehåll.

Lösning: Främja din blogg på dina sociala plattformar.

Sökmotorer kan vara otroligt konkurrensutsatta och algoritmiska förändringar kan påverka hur ditt innehåll rankas. Så även med en bra SEO-strategi bör du fortfarande marknadsföra din blogg på andra plattformar, inklusive sociala medier och i marknadsföringsmejl.

 

Ja, att skapa en marknadsföringsstrategi kan tyckas vara ännu ett skrämmande extra steg. Men det behöver inte vara utmanande.

 

För att komma igång kan du tänka tillbaka på när du skapade din bloggs läsarpersona. Vilka plattformar skulle de använda oftast? Och vilka typer av sociala inlägg engagerar de sig i? Dessa svar hjälper dig att avgöra vilka plattformar du bör fokusera på när du delar blogginnehåll.

 

Vegetabilisk.se-bloggen har ett nära samarbete med Vegetabilisk.se sociala team för att fastställa och publicera innehåll på plattformar som vår målgrupp kommer att besöka.

 

När vi till exempel har innehåll som är relaterat till trender eller tips för sociala medier, marknadsför vi det på Instagram Stories eller Twitter. I ett annat scenario, om vi har innehåll som går djupare in på strategi, kan vi dela det på LinkedIn, där många yrkesverksamma inom marknadsföringsområdet går för att få insikter från andra i liknande roller.

 

Om du fortfarande inte vet var du ska börja kan du hitta fler råd om specifika plattformar genom att använda vår guide till e-postmarknadsföring samt mitt inlägg om de fem viktigaste typerna av sociala medier.

 

22. Visa din personlighet; berätta den inte.

Misstag: Du tror att folk bryr sig om dig som författare.

Det låter hårt, men det är sanningen: När människor börjar blogga tror de att deras publik kommer att vara naturligt intresserad av deras berättelser och intressen, men så är inte fallet.

 

Det är inget som slår mot dem som person – det är bara det att när du är ny är ingen intresserad av dig och dina erfarenheter. Folk bryr sig mycket mer om vad du kan lära dem.

 

Lösning: Lösningen: Ge din personlighet utan att överskugga ämnet.

Även om folk inte riktigt bryr sig om att det är du som skriver inlägget kan du infoga delar av din personlighet i ditt skrivande för att få dem att känna sig mer bekväma med dig.

 

Hur du gör det är helt upp till dig. Vissa människor gillar att skämta, andra gillar att göra populärkulturella referenser och andra har en förmåga att göra livfulla beskrivningar.

För att ge personlighet åt ditt eget skrivande kan du försöka hitta sätt att relatera till dina läsare om det ämne du skriver om och sedan skriva i första person som om du umgås med dem och pratar om det.

 

Gör din ton personlig, tillgänglig och engagerande, precis som du skulle göra i en personlig konversation.

 

23. Blogga konsekvent med hjälp av en redaktionell kalender.

Misstag: Du bloggar inte konsekvent.

Vid det här laget har du förmodligen hört att ju oftare du bloggar, desto mer trafik får du till din webbplats – och desto fler prenumeranter och leads genererar du från dina inlägg.

 

Men hur viktigt det än är med volym är det faktiskt viktigare att du bloggar konsekvent när du precis har börjat. Om du publicerar fem inlägg under en vecka och sedan bara ett eller två under de följande veckorna blir det svårt att skapa en konsekvent vana.

 

Det är de företag som åtar sig att regelbundet publicera kvalitetsinnehåll på sina bloggar som tenderar att skörda de största vinsterna i form av webbplatstrafik och leads – och dessa resultat fortsätter att betala sig med tiden. Exempel på detta är denna HBQT blogg med sina härliga frekventa inlägg.

 

Lösning: Lösning: Planera och publicera bloggar konsekvent.

Använd en kalender för att få för vana att planera dina blogginläggsämnen i förväg, publicera konsekvent och till och med planera inläggen i förväg om du har en särskilt produktiv vecka.

 

Här på Vegetabilisk.se använder vi vanligtvis gamla goda Google Calendar som vår redaktionella bloggkalender, som du kan lära dig att konfigurera steg för steg här.

 

Du kan också klicka här för att ladda ner våra kostnadsfria mallar för redaktionella kalendrar för Excel, Google Sheets och Google Calendar, tillsammans med instruktioner om hur du konfigurerar dem.

 

Bloggfel hör till det förflutna

Att blogga är mer än att bara skriva ord på en skärm och trycka på publiceringsknappen. Ju mer du bloggar, desto bättre blir du på det – och du kommer att skörda frukterna i form av trafik och leads i processen.

 

Att blogga som företag handlar alltid om att skapa förutsättningar för framgång och att känna och förstå din publik och det innehåll som den vill läsa och se.

 

Att se till att din grammatik, titel och blogg är korrekt organiserad, hålla sig till varumärket och ansluta sig till din målgrupp kommer bara att hjälpa ditt företag att skala till mer framgång.

 

Vi hoppas att du kommer att använda den här listan över misstag för att förbättra ditt bloggande. Fördelarna med att hålla en sund affärsblogg kommer trots allt att vara väl värda tiden och ansträngningen.

 

SENASTE