Välj en sida

8 FRÅGOR SOM DU MÅSTE STÄLLA DIG SJÄLV INNAN DU STARTAR EN SKÖNHETSBLOGG 2023

8 FRÅGOR SOM DU MÅSTE STÄLLA DIG SJÄLV INNAN DU STARTAR EN SKÖNHETSBLOGG 2023

Försäljning på nätet och de färdigheter i digital marknadsföring som ingår är i stort sett oumbärliga för alla företagare som lever i vår moderna tid, även för dem som vill satsa på marknadsföring av skönhets- eller kosmetikaprodukter. Om du inte har märkt det så är skönhet på nätet en stor affärsverksamhet.

Tyvärr kan skönhetsexperter visserligen vara entusiastiska över sina idéer, men många kan också tro att de saknar de nödvändiga färdigheter eller talanger som krävs för att starta en skönhetsblogg.

Att visa sig på nätet och låta din verksamhet synas kan vara skrämmande, men de viktigaste skönhetsbloggningsstrategierna för nybörjare är inte svåra.

Om du vill lära dig hur man startar en skönhetsblogg 2023, eller hur man blir en framgångsrik skönhetsbloggare och får förslag, kan du genom att göra dig av med ”tekniska” självsvårigheter gå vidare och uppnå det som andra framgångsrika skönhetsbloggare gör.

Därför vill vi dela med oss av de mest ”vackert ställda” frågorna som alla vill ha svar på när de först börjar sin bloggresa.

Skönhetsinfluencer eller skönhetsbloggare?

Vad skulle du vilja bli? En person som vill bli en influencer behöver inte nödvändigtvis ha en blogg. I stället kan de använda plattformar som Twitter, Facebook, Pinterest och YouTube för att lägga ut sitt innehåll och få följare.

Influencers måste framstå som genuint intresserade av det de marknadsför och visa sin entusiasm genom videor, bilder eller podcasts.

En självsäker och positiv personlighet är ett måste, och att vara extrovert är ett definitivt plus.

En bloggare är en person som förvaltar sin egen webbplats och producerar blogginlägg för att utbilda läsare, hjälpa till att marknadsföra eller sälja produkter genom sitt innehåll. De bör kunna skriva med självförtroende och auktoritet, och låta välformulerade, konverserande och engagerande.

Skillnaden mellan en skönhetsinfluencer och en skönhetsbloggare är att en bloggare kan vara någon som helt enkelt tycker om att skriva om skönhet. De skriver produktbeskrivningar och lyfter fram fördelarna med hjälp av ordets kraft. Ett exempel är denna prisbelönta bloggen.

En influencer kan dela en selfie där de poserar med en produkt eller lägga upp en video där de använder produkten – och visa upp varumärken med sin starka sociala närvaro.

Hur man blir en skönhetsinfluencer

Influencer marketing är när företag samarbetar med influencers för att öka varumärkeskännedom eller försäljningskonverteringar bland en specifik målgrupp.

Facebook, Instagram och Twitter är fortfarande populära bland influencers, men TikTok är ett viktigt inslag för Gen Zs. Om du precis har börjat är Instagram ett utmärkt ställe att bli en skönhetsinfluencer på.

Detta beror på att människor söker rekommendationer från personer som är precis som dem – riktiga människor, och mikro-influencers har ofta högre engagemang bara på grund av detta faktum.

För att öka antalet följare på Instagram bör du undersöka nischade hashtaggrupper för skönhet för att utöka din räckvidd till mer relevanta målgrupper. Dessutom kan du överväga att ta kurser i influencer marketing för att få mer inblick och kunskap om hur du bäst kan strategisera ditt varumärke på dessa plattformar. Några fler typer av innehåll som kan hjälpa dig att öka engagemanget är:

  • Unboxing-videor av dina favoritprodukter.
  • Produktdemonstrationer
  • Frågor och svar
  • Live-dragningar
  • Sponsrade giveaways

Insense, Afluencer och Impact.com är plattformar som kan hjälpa dig att samarbeta med varumärken på sociala medier för att producera innehåll i utbyte mot betalning, vilket leder till nya jobb, nya vänner och nya möjligheter.

Hur man startar en skönhetsblogg år 2023

En vansinnig mängd skönhetsentreprenörer använder fortfarande skönhetsbloggar felaktigt, eller inte alls.

Det finns så många verktyg tillgängliga nu för att få ut ordet på ett effektivt sätt, och detta kan ge bakslag, vilket gör att tankarna på hur man startar en skönhetsblogg år 2023 verkar svårare än vad de är.

Men det behöver inte vara så här.

De bästa tipsen för att skapa en framgångsrik skönhetsblogg diskuteras på internet, men det kanske viktigaste att komma ihåg är att det är oerhört viktigt att ha en egen webbplats.

Detta beror på att saker och ting kan förändras så snabbt på nätet, och plattformar för sociala medier utvecklas ständigt.

Minns du när hela nätverket Facebook, Instagram och Whatsapp låg nere den 4 oktober? Exakt!

Därför behöver du en plattform som du har ”nästan” fullständig kontroll över och där du är chefen. Med en egen webbplats och inom din egen blogg har du alltid kontroll över dina publikationers synlighet.

När du börjar måste du ha på dig flera olika hattar. Du kommer att vara innehållsförfattare, marknadsföringsstrateg, virtuell assistent, bokhållare och ansvarig för sociala medier. Även om detta kan tyckas omöjligt när du räknar in arbete, familjetid och hushållsuppgifter betyder det inte att du inte ska börja!

Att starta en blogg kan ta lite extra tid i början, men du kan ge så mycket eller så lite tid som du vill. Det är vanligt att folk börjar med bara 20 minuter om dagen. Det handlar egentligen om att sätta rätt system på plats, ett steg i taget.

Nedan finns 8 frågor som hjälper dig att fokusera på metoder som faktiskt kommer att fungera:

#1 Hur begränsar jag mig till en nisch?

En nisch är ett distinkt segment av en marknad, med andra ord en ”publik”. Nästan allt du kan tänka dig är en nisch – grymtfri hudvård är en nisch, lyxigt mode är en nisch.

Ett av de viktigaste tipsen för livsstils- och modebloggande är att du måste bestämma dig för din affärsspecialitet, sälja det du älskar, eftersom ditt nischval kommer att bli din verksamhet.

Här är några exempel för din inspiration:

  • Makeup
  • Hårvård
  • Hudvård
  • Kosmetisk kirurgi
  • Naglar
  • Parfym
  • Hälsa och näring
  • Mode och styling
  • Livsstil och resor
  • Godis blogg
  • Fitness och/eller viktkontroll
  • Tatueringar och piercingar

Därefter bör du fundera på en undernisch, där du verkligen kan begränsa din expertis och sticka ut.

Smink kan till exempel vara smink för mogen hud, veganskt smink, smink för teater, smink för färgade personer eller smink för män.

Vikthantering kan vara snabba metoder för fettförbränning, förebyggande av celluliter, viktminskning för tonåringar, viktminskning genom hormonreglering osv.

Oroa dig inte, det finns ingen fel nisch. Du behöver inte definiera allt från början, och skönhetsämnen kan också blandas.

När du har en idé om din nisch är det nu dags att tänka på hur du ska rikta dig till en grupp människor.

#2 Vem kommer min målgrupp att vara?

Din målgrupp är den ideala kunden som du vill locka till din produkt eller tjänst genom dina marknadsföringsinsatser.

Där ute finns en grupp människor som försöker hitta en behandling för psoriasis. En grupp människor över 50 år vill gå ner i vikt. En grupp människor är villiga att åtgärda sina hårproblem. En grupp män letar efter lösningar på skallighet. En grupp tonåringar är ute och vill bota sin akne.

För att nå din grupp av människor behöver du några fler av våra bästa tips för att skapa en framgångsrik skönhetsblogg – så läs vidare!

#3 Vad ska jag kalla min skönhetsblogg?

Att välja ett namn är viktigt och bör inte skyndas på. Det finns en viss grad av tur inblandad, och vissa säger till och med att det är lite som att namnge ett husdjur eller ett barn. Det är självklart att du måste hålla dig relevant för din verksamhet på något sätt.

Du kan alltid använda ditt eget namn, en synonym eller ord som är relaterade till din nisch. Använd smarthet eller humor, fråga familj och vänner och kolla in några verktyg för att generera bloggnamn, till exempel NameQL, Business Name Generator eller Panabee.

Lägg in lite magkänsla när du fattar ett beslut och om det låter bra när du säger det högt är du förmodligen på väg att vinna.

Kom ihåg att kontrollera att ditt namn inte redan används som domännamn och registrera det sedan hos ett webbhotell som Domain.com, SiteGround och GoDaddy.

#4 Var ska jag publicera mitt innehåll?

En egenhostad blogg med eget domännamn är ett utmärkt alternativ, som ger dig full kontroll över ditt varumärke, dina marknadsföringstrattar och kontakten med din publik.

Många bloggare använder sig av självhystjänster från WordPress, Squarespace eller Wix, på grund av deras kraftfulla funktioner, skalbarhet och bekvämligheten med deras verktyg.

En stor del av dessa webbplatser är gratis att använda och du kan installera tilläggsfunktioner för att lägga till funktioner till din webbplats. Meta slider är en plug-in som lägger till sliders på din sida för att visa upp dina vackra bilder, och opt-in-formulär kan läggas till för att hjälpa dig att öka din e-postlista. Du kan också lägga till super-socializer-plugins som leder följare till alla dina sociala medier.

Drag-and-drop-redigerare gör det riktigt enkelt när du loggar in för att redigera din webbplats, och det finns gott om videotutorials och e-postsupport som hjälper dig att guida dig genom det praktiska.

#5 Vilken typ av innehåll ska jag skapa?

Sökmotoroptimering (SEO) är en process där man vidtar åtgärder för att hjälpa en webbplats eller ett innehåll att rankas högre på Google.

Du bör sträva efter att placera dig högt med SEO eftersom det är ett gratis sätt att komma fram till människor som söker dina tjänster. Du kan göra det själv, och allt handlar om vilka nyckelord du använder och om att införliva dem på dina sidor och i ditt innehåll. Alternativt kan man välja att anlita en digital mediabyrå för alla sina SEO-behov.

Välplacerade i dina bloggar handlar SEO om att förbättra dina placeringar, samtidigt som du låter både naturlig och auktoritativ i ditt ämne. Detta är till glädje för både Google och dina fans. Google (och andra sökmotorer) vill visa de mest relevanta, högkvalitativa och engagerande resultaten för en viss sökterm.

Långa blogginlägg är bra eftersom du kan få in fler nyckelord, vilket gör det lättare för dig att hittas i en sökning.

Tekniskt sett finns det inget minimum för längden på blogginlägg och inläggen kan variera från 300 till 3000+ ord, men generellt sett ger längre innehåll mer vackert material för sökmotorerna att indexera.

Tips för att skriva innehåll för skönhetsbloggare är bland annat att vara originell, ha åsikter och vara inspirerande. Se till att din första mening berättar för alla vad det är du försöker göra. Gör noggrann research, fokusera på din målgrupp och se till att ditt skrivande flyter naturligt kring de produkter du försöker sälja.

Om du någonsin känner dig stillastående med dina innehållsidéer har vi sammanställt 20 idéer som behövs ute i skönhetsvärlden online, för att inspirera dig:

  • Budget-sminkinköp
  • Budgetvänlig hudvård
  • Sminkborstar du behöver
  • Senaste inköpen
  • Favoritskönhetsmärken
  • Vad finns i min sminkväska för resor
  • Mina favoritwebbplatser för hårvård
  • Celeb Looks
  • Contouring handledning
  • DIY-ansiktsmask
  • Bästa rynkkräm för män
  • DIY-spahacks för hälsosam hud
  • Dina favoritmaträtter för hudvård
  • Skönhetsönskelistor för personer över 50 år
  • En dag i livet för…
  • Månatliga favoriter för nagellack
  • Är de värda hypen?
  • Topp 10 cruelty-free produkter
  • Ansiktsmasker för rynkor
  • Tips för hudvård på vintern

Om du kan lyckas hålla din energi och passion för livsstils- och modebloggningstips vid liv samtidigt som du införlivar SEO-metoder kommer din blogg att bli en succé.

#6 Hur ska jag marknadsföra min blogg?

När du har fått allt att se bra ut på din webbplats och dess utformning är användarvänlig (även för mobila enheter), kan du kolla igenom några av dina inlägg igen för att se till att du har gott om nyckelord i dem.

Du bör anmäla din webbplats till de mest populära eller flitigt använda crawlerbaserade sökmotorerna – Google, Bing, Yahoo och DuckDuckGo.

Du kan också lägga upp videoklipp på YouTube eller Vimeo och få rankningar och du kan byta länkar med andra webbplatser eller gästposta på andra bloggar.

Att framställa dig själv som en auktoritet genom att kommentera ämnen som du har kunskap om på platser som onlineforum (relaterade till din nisch) är en annan bra idé.

Slutligen kan du dela de artiklar du skapar i dina sociala nätverk (Twitter, TikTok, Instagram, Pinterest), och du kan skapa en grupp eller sida på Facebook som är relevant för din målgrupp för att bygga upp din fanbas.

#7 Hur ofta ska jag publicera?

Du bör publicera så ofta du kan. När du dyker upp regelbundet kommer folk att lita mer på dig. Två eller tre inlägg per vecka bör räcka för att komma igång.

Om du har ett heltidsjobb eller har ont om tid kan du samarbeta med en marknadsföringsbyrå eller prova en virtuell assistent.

En av de bästa skönhetsbloggningsstrategierna för nybörjare är att komma ihåg att målet med skönhetsmarknadsföring eller kosmetikamarknadsföring är att konsekvent öka kännedomen om ditt skönhetsvarumärke.

Sedan kan du precis som genom magi omvandla den uppmärksamheten till pengar. Detta leder oss till nästa fråga, den bästa…

#8 Hur kan jag tjäna pengar på min skönhetsblogg?

Genom dina inlägg om skönhets-, livsstils- och modebloggningstips bör du ge information som behövs och steg som dina fans bör ta, vilket håller dem motiverade att fortsätta tills de når sina mål. Exempel på en livsstilsblogg är denna härliga HBQT bloggen.

Men ditt mål bör vara att tjäna pengar genom dessa blogginlägg.

Först och främst kan du lägga till några affiliatelänkar i dina artiklar som sedan leder dina besökare till relevanta affiliatepartners webbplatser. Du kan sedan tjäna en provision om dina läsare köper något på dessa webbplatser genom dina länkar. Om du vill erbjuda människor tusentals skönhetsprodukter på din webbplats är det största affiliateprogrammet i världen utan tvekan Amazon.com.

Många andra företag erbjuder också affiliateprogram som du kan gå med i som mode- eller skönhetsbloggare. Du kan tjäna upp till cirka 20 % per försäljning på att sälja dessa produkter via affiliatepartnerskap. Alternativt kan du kontakta ett skönhetsföretag som du gillar och se om de anpassar ett affiliateprogram.

Pay Per Click-reklam är ett annat sätt att tjäna pengar från din webbplats. Som utgivare kan du placera annonser på din webbplats och få betalt varje gång en av dessa annonser klickas på. När du väl känner till din nisch är det nu dags att fundera på hur du ska rikta dig till en grupp människor. Kom alltid ihåg att se till att annonserna är relevanta för din nisch, så att de inte tar bort användarupplevelsen.

Om du vill ha en egen butik och sälja produkter – inte bara genom affiliatelänkar eller annonser – kan du också inrätta en butik på dina konton i sociala medier. Det är lätt att göra på Facebook och Instagram, och du kan länka tillbaka till dina bloggar.

Eller så kan du ha en egen butik på din egentliga webbplats, eller en blandning av båda, och verkligen utveckla ditt skönhetsföretag. WooCommerce är ett gratis e-handelstillägg som du kan placera på din webbplats och som gör att du kan omvandla din blogg till en fullt fungerande nätbutik.

Till sist, se till att du har många alternativ för att folk ska kunna betala på din webbplats. Banköverföring, PayPal, kredit- och betalkortsalternativ är alla traditionella metoder. Nyare betalningsplattformar inkluderar Payoneer, Stripe eller WorldPay. Dessa är alla bra för omedelbara överföringar.

Alla gillar att betala på olika sätt och du vill sträva efter att göra betalningsprocessen så smidig som möjligt.

Det är en bra idé att använda livechatt, chattbot eller verktyg för automatisering av e-post till kunder vid köptillfället, för att hålla ditt budskap framför någon som är på köphumör men som fortfarande måste bestämma sig.

Skapa en vacker publik

Skönhetsbloggandet kan vara en grundsten för den som verkligen har gett sig in i tips för livsstils- och modebloggandet och fokuserar på det de är bäst på.

Finns det en bloggare inom dig som väntar på att släppas lös? Om du känner att du har kunskapen att erbjuda världen är sanningen den att det verkligen inte finns något som hindrar dig från att just nu bygga upp en fem- eller sexsiffrig bloggverksamhet.

Vi hoppas att du har haft glädje av våra strategier för skönhetsbloggande för nybörjare och att du fortsätter att skapa din alldeles egna vackra publik.

SENASTE