STARTA EN LITEN SKÖNHETSVERKSAMHET HEMMA
När det gäller att starta ett eget skönhetsföretag är frasen ”small is beautiful” mer än en klyscha. En titt på Vegetabilisk.se examensmärken i vårt onlinegalleri vittnar om kraften hos en enda person – en grundare och ägare som startar och utvecklar ett litet skönhetsmärke med framgång på sina egna villkor.
I dessa tider av sociala medier är det lätt att drabbas av jämförelsestörning och känna att man måste samla in tusentals dollar i finansieringsrundor, utveckla ett stort skönhetsmärke och få sitt lager hos stora återförsäljare. Först och främst är det viktigt att konstatera att om detta är ditt uppdrag så ska du fullfölja det hett, hålla kursen och uppfylla dina drömmar.
Vi har ett stort antal studenter som har gjort just detta. BYBI Beauty är bara ett sådant exempel. Grundarna av detta företag trivs med att utveckla sitt varumärke på internationella marknader och att få in varumärket hos återförsäljare som Target i USA. Med den här vägen kan det komma en del påtryckningar, t.ex. finansiella resultat som måste uppnås och investerare som måste vara nöjda. Sandra Velasquez, grundare av det latinamerikanska varumärket Nopalera, visar att entreprenörer inom skönhetsbranschen kan bygga upp ett företag till framgång med de medel de kan få fram – och behålla kontrollen.
Som du kan se finns det ingen standardmetod för att starta ett skönhetsföretag. En av de första modulerna på Vegetabilisk.se tar dig igenom olika affärsmodeller och ber dig bedöma vilken typ av skönhetsföretag och balans mellan liv och arbete du önskar.
FÖRDELAR MED ATT STARTA ETT LITET SKÖNHETSFÖRETAG.
I det här inlägget diskuterar vi fördelarna med att starta ett litet skönhetsföretag hemifrån, att hålla det litet och helt under din kontroll och att växa organiskt ett steg i taget.
Den idealiska nybörjarverksamheten
Vi har gång på gång hört från Vegetabilisk.se-studenter och utexaminerade hur naturliga formuleringar har gett dem ett nytt liv, en passion för att lära sig och tid och utrymme bort från andra ansvarsområden. Många jonglerar med ett dagjobb, vare sig det är deltid eller heltid, samtidigt som de uppfostrar en familj och studerar hos oss. De kanske har andra ansvarsområden, men de vill också vara entreprenörer och har drivkraften att starta ett skönhetsföretag.
Ett litet skönhetsföretag är en idealisk startpunkt med låg risk eftersom du kan sätta upp dina egna mål inom tidsramar som tar hänsyn till dina personliga behov och din situation. Du kan ge dig själv lite utrymme och till exempel inte ge upp andra inkomstströmmar eller andra aspekter av ditt liv. Lyssna på vår podcast med vår utexaminerade Naz Bashir, grundare av Solo Skin London, som berättar om hur hon växte sitt företag långsamt, och till och med pausade det ett tag när hon fick en ny bebis.
Börja i liten skala med lägre risk
Det är fullt möjligt att lansera framgångsrikt med en skönhetsprodukt för hjältar. Genom att fokusera på en produkt och göra den bäst i sin klass kan du sänka lanseringskostnaderna. En produkt innebär färre omkostnader, färre ingredienser att köpa och mindre volymer av råvaror att lagra och använda före utgångsdatum.
Tänk igenom vilken typ av sortiment du kanske vill lansera senare, eftersom det påverkar ditt val av förpackning och ditt varumärke. Att börja med en hjälteprodukt hjälper dig att få ut ditt varumärke och besparar dig stressen med att marknadsföra ett stort sortiment. Du kan testa marknaden och börja samla en kundkrets utan att överanstränga dig.
Du har kontroll
En av de främsta anledningarna till att våra utexaminerade startar ett skönhetsföretag är att de vill ha något att kalla sitt eget. De skapar ett sortiment av ekologisk och naturlig kosmetika som känns igen hos dem och deras utvalda målgrupper. När investerarna väl är ombord måste du uppfylla deras krav och kommer troligen att utsättas för den ständiga pressen att leverera tillväxt för att skapa vinst åt dem, snarare än att bara tjäna lite extra inkomster åt dig själv. Investeringar kan naturligtvis också komma från familj och vänner. Beslutet om huruvida man ska söka externa investeringar är grundläggande att besvara redan från början när man planerar sitt skönhetsmärke.
Försäljning är en personlig angelägenhet
Små företag behöver färre försäljningar för att kunna fortsätta sin verksamhet. Ett mycket större varumärke måste sälja mycket mer för att täcka sina kostnader, eftersom det vanligtvis köper in råvaror i mycket större mängder och är utsatt för högre omkostnader och utlägg. Företaget kan behöva lagerfinansiering för att täcka gapet mellan inkommande försäljning och utgående pengar. Många stora varumärken tar flera år på sig att bli lönsamma, och det är okej eftersom risken i förhållande till vinsten är mycket större. När du driver ett litet skönhetsföretag har du råd att ha mindre försäljning och kan eventuellt bli fri från dina startskulder och nå break-even f snabbare.
Flexibilitet inom räckhåll
En stor fördel med att starta ett litet skönhetsföretag är flexibiliteten. Småföretagare är vanligtvis mer synliga för kunderna och har en mer personlig inställning till affärskommunikation. Det är mycket lättare att som småföretagare säga att du är på semester eller att du kommer att svara och skicka ut beställningar senare än vanligt eftersom ditt barn är sjukt. Dina kunder kommer att förstå så länge du kommunicerar med dem.
Tid att bygga upp en gemenskap
Om du startar ett litet skönhetsföretag med en hjälteprodukt eller ett begränsat sortiment har du tid att fokusera på att bygga upp ditt community. Du kan ägna dig åt dina kunder och förstå vilka de är (vilket kanske inte är den målgrupp du ursprungligen trodde). Du kommer att tycka om att vara tillgänglig, svara på deras frågor, lyssna på dem och i processen ta reda på vad deras hudvårdsproblem är. Detta kan tyckas tidskrävande, men det är de insikter som din gemenskap erbjuder som är den bästa lösningen. När du lanserar en ny produkt kommer de att vara de som sannolikt köper först och ger dig ärlig och ovärderlig feedback.
Tid att bygga upp ditt varumärke
När du startar ett litet skönhetsföretag behöver du inte göra allting på en gång på förhand. Du kan fortsätta att arbeta med ditt varumärke, dina produkter och ditt budskap medan din första produkt eller två säljer. Varumärkesbyggande och marknadsföring, särskilt om de läggs ut på entreprenad, kan vara kostsamt. Innan du har utarbetat ditt budskap helt och hållet kan det hända att du slösar bort pengar på varumärket, marknadsföringsmaterial och förpackningar som du sedan slänger bort.
Det är vanligt att små skönhetsmärken och nya entreprenörer är osäkra och ändrar sig. Små varumärken med ett begränsat sortiment har utrymme att utvecklas och ta med sig sina första kunder. Faktum är att dina första kunder ofta slutar som din bästa guide till vad som fungerar och kommer mer än gärna att ge dig råd. Att se ditt varumärke växa på detta sätt är roligt och spännande.